Nyttig info

Til boligpermen

Nyttig info

Det er mye som er greit å vite når man bor i et borettslag. Denne siden prøver å oppsummere det aller viktigste, slik at det blir lettere for deg å fikse det som trengs.

  1. Vaktmester

    Borettslaget har ansatt vaktmester, Selmon, som er innom borettslaget regelmessig.

    Nøkler til leilighetsdørene har ikke styret, så dette må du selv ordne hos låsesmed, det samme gjelder nøkler til din postkasse.

  2. Navneskilt til postkassene

    I perioden oktober 2019 til mars 2020 har ikke borettslaget bruk av normale postkasser, men tar del i Postkasse 2.0-prosjektet. I denne perioden vil det ikke være behov for postkasseskilt, da det ikke er ekstern merking av postkassene. Det blir derfor ikke tatt imot nye bestillinger på postkasseskilt.

    Alle skal ha originale navneskilt på postkassene. Ureglementære og / eller provisoriske navneskilt kan (og vil) bli fjernet uten varsel. Borettslaget dekker kostnaden for trykk av skilt dersom du nylig har kjøpt leilighet/rekkehus i borettslaget. Ved utleie eller endring av postkasseskilt vil du måtte betale for dette. Kostnaden er kr. 175 pr skilt. Du kan bestille skiltet og betale for det på våre nettsider.
    Vårt bestillingsskjema. (Alternativ versjon av skjema)

  3. Heisen

    Vennligst ikke benytt alarmen i tide og utide – da dette koster borettslaget (les: felleskostnader) dyrt i lengden. Hvis heisen stopper, vent litt før du prøver en ny etasje eller døråpnerknappen. Virker ikke dette bruker du selvfølgelig alarmknappen.

    Ved driftsstans, kontakt styret omgående.

    Vi har serviceavtale med  er Schindler AS på tlf. 800 31 790.

  4. TV og Internett

    Alle leiligheter har Internett fra Lynet.

    Ønsker du å ha høyere hastighet enn den som er inkludert ta kontakt med http://Lynet.no

    Du må selv inngå avtale om evt kabel TV. Dette er ikke inkludert i felleskostnader.

  5. Parkering

    Som beboer i Borettslaget 4 Blocks har du rett til beboerparkering. Beboerparkering er Bymiljøetatens tiltak for å gi sentrumsbeboere med bil en sjanse til å kunne parkere langs gaten i sitt eget nabolag uten å måtte legge på parkometeret hver morgen kl. 0700.

    Du kan bestille oblat på denne siden. Du kan også lese mer om beboerparkering-prosjektet her.

  6. Skadedyr

    Borettslaget 4 Blocks har inngått en avtale med Anticimex AS om bekjempelse av skadedyr. Alle plikter å melde ifra umiddelbart dersom de oppdager skadedyr i leiligheten. Dette skal gjøres på Anticimex sin servicetelefon 815 48 250 samtidig som styret varsles. Avtalen omfatter både beskyttelse mot skadedyr og sanering av angrep.

  7. Søppel

    Søppelkassene og -dunkene våre skal bare brukes for daglig husholdningsavfall. Dersom du har møbler, elektrisk avfall, pappesker og annen innpakning somer større en vanlig hverdagsavfall, må du selv besørge bortkjøring.

    Det er kun søppelkassene mellom nr. 12 og 18 (ved den store porten) som skal brukes av beboerne i borettslaget. Søppel kan ikke lagres i fellesareal, bakgård eller lignende.

    Søppeltaxi

    Dersom du ikke har mulighet til å kjøre bort søppel selv, kan du kontakte en tjeneste som Søppeltaxi, Søppelgutta, Rydd og flytt. Disse kommer med en bil og sørger for bæring samt bortkjøring.

    Søppelsekker med henting

    Du kan kjøpe store avfallssekker som inkluderer henting fra ulike leverandører. For eksempel selges  isekk hos Jernia Gunerius og Smartsekk hos Torshov Farve. Merk at slike sekker må settes ut rett før henting. De kan ikke blokkere ferdsel, og må på grunn av brannsikkerhet stå minst fire meter fra husvegg.

    Felles konteiner fire ganger i året

    Fire ganger i året (normalt sett mars/april, mai/juni, august og oktober) er det felles konteiner i borettslaget. Her kan du kaste møbler og lignende. Normalt sett er det også bur for elektrisk avfall.

  8. Forsikring

    Burettslaget har forsikring via If forsikring på alle fellesiegendomar. Det er den enkelte bebuar sitt ansvar å ha forsikring på innbu og eigendelar. Les meir om forsikring